
Ily Hollebeke
- Taalkunde
meertaligheid // meertalige kinderen en gezinnen // meertalig opvoeden // taalontwikkeling // meertalige en interculturele communicatie
Steeds meer baby’s en peuters in Vlaanderen en Nederland groeien meertalig op. En hoewel elk kind uniek is, is de vuistregel dat kinderen, om een taal te leren, voldoende input en spreekkansen moeten krijgen. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de thuiscontext een belangrijke rol speelt in de talige ontwikkeling van jonge kinderen. Het gezin is namelijk de eerste plaats waar kinderen met taal in contact komen, en soms is het zelfs de enige context waar de niet-Nederlandse thuistaal gesproken wordt.
In mijn doctoraat onderzocht ik hoe meertalige gezinnen in Vlaanderen naar taal kijken en met taal omgaan. Meer bepaald: Hoe staan ouders tegenover het Nederlands, de thuistaal en meertaligheid? Welke beslissingen nemen ouders van jonge kinderen wanneer het gaat over Nederlands en de thuistaal? Waardoor worden die beslissingen beïnvloed? Welke zorgen maken ouders zich? En wat verandert er wanneer kinderen de stap naar de kleuterklas zetten?
Ook na mijn doctoraat blijf ik onderzoek doen naar de taalontwikkeling van (jonge) kinderen, maar dan vanuit een psycholinguïstische invalshoek.